ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΥΔΡΑΣ, ΣΠΕΤΣΩΝ, ΑΙΓΙΝΗΣ, ΕΡΜΙΟΝΙΔΟΣ & ΤΡΟΙΖΗΝΙΑΣ

ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΟΣ (ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ) ΑΙΓΙΝΗΣ

ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ

 

" Αι Εικόνες του Τέμπλου "

 

Copyright: Ιερά Μονή Αγίας Τριάδος ( Αγ.Νεκταρίου) Αιγίνης 

Επιμέλεια Εκδόσεως : Αχιλλεύς Γ. Χαλδαιάκης 

Φωτογράφηση : Γεώργιος Δρακόπουλος

Σχεδίασις-Παραγωγή : SINGULAR Publications 

Πληροφορίες-Παραγγελίες : Ι.Μ.Αγίας Τριάδος, τηλ: 22970-53806,fax :22970- 53998

 

     

 

"Ακολουθώντας την παράδοση οι ανώνυμες Μοναχές των Αγίων Πάντων Σπετσών επιλέγουν για την κάθε εικόνα ένα παλαιό πρότυπο το οποίο αποδίδουν με άρτια τεχνική , όπως την έχουν μάθει σπουδάζοντας στα πρότυπα της Κρητικής Σχολής. Φυσικά για εικόνες νεωτέρων Αγίων, που δεν υπάρχουν καθιερωμένα και δοκιμασμένα πρότυπα, ψάχνουν να βρούν αξιόπιστες πηγές και δημιουργούν εικονογραφικούς τύπους, μέσα στο πνευματικό και αισθητικό ρεύμα της Ορθόδοξης εκκλησιαστικής ζωγραφικής.

Οι τέσσερις από τις ένδεκα εικόνες, οι κύριες, είναι ζωγραφισμένες σε ξύλο με αυτόξυλο πλαίσιο που στενεύει στο επάνω μέρος. Στο πλαίσιο αυτό ιστορούνται, σε πολύ μικρότερη κλίμακα, μορφές ή σκηνές που σχετίζονται με κεντρικό πρόσωπο. Ο Παντοκράτωρ εικονίζεται στα τρία τέταρτα και είναι ζωγραφισμένος με την αυστηρή σχεδίαση και τεχνική που κατάγεται από την Κρητική Σχολή, με έντονα χρώματα (κατακόκκινος χιτώνας και βαθυκύανο ιμάτιο), ενώ στο πρόσωπο κυριαρχεί ή αντίθεση των σκιερών τμημάτων σε σχέση με τα φωτεινά.

Στην ίδια συνθετική αντίληψη είναι ιστορημένη και η Θεοτόκος. Αποδίδεται στον εικονογραφικό τύπο της Παναγίας του Πάθους, αλλά οι Άγγελοι με τα σύμβολα του Πάθους ζωγραφίζονται μέσα στο πλαίσιο, ανάμεσα στους Προφήτες, τον Ιωακείμ και την Αγία Άννα και του Ιεράρχες.

Η εικόνα του μετωπικού Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου συμπληρώνεται με δέκα μικρές σκηνές από τον βίο του.

Η τέταρτη εικόνα παριστά τον Άγιο Νεκτάριο ντυμένο με αρχιερατικά άμφια και μαύρο επανωκαλύμαυχο. Η εικόνα εδώ δεν έχει ως πρότυπο άλλη εικόνα του Αγίου, αλλά φωτογραφία του. Διαμορφώνεται με πολλά στοιχεία από την φωτογραφία, αλλά και την αφαίρεση των επουσιωδών και δευτερευόντων και την μεταμόρφωση όλων. Η εικόνα συμπληρώνεται και εδώ με δέκα σκηνές από τον βίο του.

Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα είναι η εικόνα με τους Αγίους της Ιεράς Μητροπόλεως Ύδρας, Σπετσών, Αιγίνης, Ερμιονίδος και Τροιζηνίας. Η σύνθεση έχει ως πρότυπο την εικόνα Ράβδος εκ ρίζης Ιεσσαί.                                  

Οι άλλες εικόνες ιστορούν ολόσωμους , ανά ζεύγη, κορυφαίους Αγίους και στύλους της Εκκλησίας, όπως ο Άγιος Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης και ο Μέγας Φώτιος με σκηνές από τον βίο του καθενός στη βάση της εικόνας , ο Άγιος Ιερόθεος και ο Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος, επίσης με δύο σκηνές από τον βίο τους και τέλος οι Άγιοι Γρηγόριος ο Παλαμάς και Μάρκος ο Ευγενικός με την ίδια διάταξη.

Οι τρείς άλλες εικόνες παριστάνουν νεώτερους έως σύγχρονους Αγίους, όπως τον Άγιο Διονύσιο Ζακύνθου, τον Άγιο Σεραφείμ του Σαρώφ και με τον Άγιο Σάββα εν Καλύμνω που κρατάει την εικόνα του Αγ. Νεκταρίου"

 

( Απόσπασμα εισαγωγής του Λευκώματος από τον Καθηγητή  ..Νικόλαο Ζία)

 

AΙΓΙΝΑ 1996